Dnes vám predstavím troch slovenských podnikateľov, ktorí majú úplne iní pohľad na biznis. Jeden z projektov charakterizuje raketový rast a neskôr ešte strmší pád. Druhý biznis príbeh sa rodil 33 rokov, kým sa stal najväčším slovenským kníhkupectvom a tretí projekt prináša filozofiu, ktorú môžeme pokojne nazvať ako „degrowth“. Čo tieto podnikateľské príbehy spája, čo rozdeľuje a čo som sa vďaka nim naučil o firemnom raste ja?
Ak sa mi to podarí, dnešný blog bude skutočne veľmi krátky. Nechcem vysvetľovať, poúčať, ani polemizovať, len priniesť pár podnetov, ktoré ma viedli k zamysleniu nad vlastným biznisom a možno pomôžu v premýšľaní aj vám.
Víťazi a porazení
Bol koniec roka 2022. Ja som sedel na Štiavničkách vo wellnesse a držal v ruke časopis INDEX, ktorý predstavoval víťazov a porazených v biznise za predchádzajúci rok. S veľkou chuťou a zvedavosťou som sa pustil do čítania.
„Príbeh slovenského eshopu Dedoles ukazuje, že biznis je vrtkavý. V roku 2020 bol jeho zakladateľ Jaroslav Chrapko v našom prehľade zaradený medzi biznisových víťazov. Objavuje sa v ňom aj v tomto roku, tentoraz však ako porazený. Dedoles dostal do existenčných problémov, pred jeho veriteľmi ho chránia súdy,“ prečítal som si.
Ako je možné, že niekomu, komu sa tak evidentne darilo (Dedoles bola jedna z najrýchlejšie rastúcich spoločností v regióne, ktorá pôsobí v 21 krajinách a za uplynulý rok jej tržby dosiahli 93,5 milióna eur), sa dostal do existenčných problémov, zatvára predajne, prepúšťa zamestnancov a nedokáže platiť svoje záväzky? Pýtal som sa samého seba a začal som hľadať viac informácií o tomto zaujímavom príbehu.
Dedoles narástol za 3 roky o 1 476%
Prakticky v každom článku či v rozhovore na túto tému zohralo kľúčovú rolu slovíčko rast. „Nenaplnili sme rastové plány,…očakávali sme vyšší rast, … zlákal nás príliš rýchly rast…“ a mohli by sme pokračovať. Rast bol dôvodom raketového úspechu, ale aj príčinou existenčných problémov.
Keby som nemal také veľké oči, firma vôbec nemusela skončiť takto, hovorí zakladateľ Dedolesu pre Denník N (odporúčam vypočuť si, je to fakt skvelý podcast.)
Firma, ktorá v roku 2018 dosiahla tržby na úrovni 5,83 mil. €, uzavrela rok 2021 s tržbami vo výške 91, 89 mil. €, čo je len tak pre zaujímavosť 1 476% nárast za 3 roky. Áno, čítate dobre, nie 20% nárast, ani 50%, ale 1 476% nárast. Otázka na vás: myslíte si, že je za 3 roky možné pripraviť firmu na takýto mohutný vzostup?
Tržby zvýšite rýchlo, ale dôvera, kultúra a systém sa budujú roky
Niektorí teoretici podnikania, ekonómovia, alebo odvážni konzultanti by možno povedali, že za určitých podmienok to možné je, no ja tvrdím, že skôr nie. Za 3 roky si nedokážete vychovať stovky tímlídrov, ani manažérov, nedokážete udržať firemnú kultúru, rozvíjať prostredie dôvery a starostlivosti, vybudovať si dostatočne veľkú komunitu kvalitných dodávateľov či mať finančnú rezervu pre prípad, že by sa niečo pokašlalo. Nie pri takomto raketovom raste.
Áno, rýchly a krátky rast vie dosiahnuť skoro každý podnikateľ. Takých by som vám napočítal aj desiatky. Ale vedieť tento rast udržať niekoľko rokov alebo dekád po sebe nedokáže až tak veľa (slovenských a ani tých zahraničných) podnikateľov. Práve v tom tkvie tajomstvo úspechu. Netvrdím, že celý biznis príbeh Dedolesu je zlý, len tvrdím, že rast po ktorom túžili jednoducho nezvládli.
Ako sa stal Martinus jednotkou na trhu
A tak som sa začal pozerať inde a hľadať iné podnikateľské príbehy. Presne v tom období ako som veľa čítal a počúval o firme Dedoles, uverejnil Michal Meško, zakladateľ kníhkupectva Martinus na Linkedine podľa mňa jeden z jeho najlepších príspevkov – celý si ho môžete prečítať tu (klik). Ja z neho vyberiem len pár najzaujímavejších myšlienok:
„Pred pár dňami ma zastavil kamarát:
– Gratulujem k jednotke! Aký máš ďalší cieľ?
– No… nemám.
– Veď ale tak myslím, keď ste teraz dosiahli tú métu, kam idete ďalej expandovať, aké čísla chcete dať?… hádam idete ďalej rásť, nie?„
Tieto slová ma zaujali hneď v úvode, preto som čítal ďalej.
„Presne si pamätám ten moment, keď som v septembri 2021 prechádzal čísla a zrazu som na ne nechápavo pozeral. Vyplývalo z nich, že v danom roku asi budeme najväčším kníhkupectvom na Slovensku… V šoku som to ešte trikrát prepočítal, lebo nad takou možnosťou sme ani nerozmýšľali, nieto ešte aby to bol náš cieľ,“ píše ďalej Michal Meško.
A naozaj, Martinus sa stal podľa vtedajšieho rebríčku Forbes najväčším predajcom kníh na Slovensku.
Michal Meško vo svojom statuse ďalej píše, že mali pološťastie. Z časti im pomohol covid a to, že veľká časť ľudí začala nakupovať online (rovnako ako pomohol k obrovským tržbám firmy Dedoles) a z časti si to v Martinuse: „spoločne fakt odmakali, dekády budovania predtým,…“
Raketový rast vs. pomalý a dlhodobý
Stačí ak sa pozrieme na výsledky z Finstatu. Skúste nasledujúci graf porovnať s grafom hospodárenia firmy Dedoles. Ten rozdiel je obrovský. Pri pohľade na graf Dedolesu cítite vo svojej krvi ten adrenalín, to dobrodružstvo, tú emóciu, tie čísla, ktoré chcete zapiť drahým šampanským a ktorými sa chcete pochváliť. Jednoducho raketový rast. Pri pohľade na Finstat Martinusu vás skôr chytí nuda. Na prvý pohľad nie je nad čím jasať. Vidíme postupne a pomaly stúpajúcu krivku. To pozadie za finančnými ukazovateľmi je však absolútne kľúčové.
Martinus svoj príbeh píše 33 rokov, od roku 1990. Michal Meško, ktorý je zároveň našim ambasádorom rozvojového programu Show your talent, budoval firmu na zdravých základoch. Keď navštívite ktorúkoľvek ich pobočku, okamžite rozpoznáte ich firemnú kultúru, hodnoty, aj víziu za ktorou kráčajú.
Nie som analytik, ekonóm ani veštec, no dovolím si tvrdiť, že úspešný príbeh Martinusu bude pokračovať aj v nasledujúcich rokoch. Viac ako túžbu za šialeným rastom cítiť z príbehu Michala Meška túžbu udržateľne, férovo a zodpovedne podnikať.
Ktorú cestu sme si vybrali my?
A tak som tieto dva príbehy postavil vedľa seba a ukázal ich 9. januára nášmu Mavio tímu.
Svojich kolegov som sa opýtal, ktorý príbeh sa im viac páči a ktorou cestou by sme sa chceli vydať my.
Rozhodnutie bolo jasné. Vyberali sme si udržateľný a zodpovedný rast, ktorý ku koncu jedného účtovného roka vlastne rastom na papieri ani nemusí byť. Slovami Michala Meška: „Na tímovej porade v úvode roka som povedal, že možno o niečo klesneme, možno znovu budeme dvojka. Nič sa nedeje. Nebude to znamenať, že robíme niečo zle – len sa znovu zmenili okolnosti a našou úlohou bude opäť nájsť spôsob, ako sa im prispôsobiť.„
A to sa mi páči!
„Nechceme za každú cenu rásť vo veľkosti, obrate či zisku. No budem hrdý, ak bude rásť náš pozitívny dopad na svet okolo nás a hodnota, ktorú tvoríme. Chceme stále budovať krajinu čitateľov, spájať ľudí s knihami, chceme to robiť najlepšie, ako vieme a chceme to robiť udržateľne. Tak, aby sme popri tom stihli zostať aj ľuďmi, ktorí poznajú svoje rodiny, svoje koníčky a neskončia v štyridsiatke vyžmýkaní z honby za jednorožcami.„
A tak sme sa inšpirovali Martinusom aj v našej marketingovej agentúre Mavio Media.
Čo považujem za úspech?
Chceme kráčať za víziou, ktorú sme si vytýčili: Pozdvihovať malých a stredných klientov, pomocou hodnotového marketingu zabezpečiť (ich) dlhodobý rast a budovať prostredie vzájomnej dôvery. Pričom opäť je absolútne kľúčové to slovíčko dlhodobý. Nejde nám o krátkodobé víťazstvá. Ale o dlhodobý a udržateľný rast našej agentúry, aj našich klientov.
Pričom to slovíčko rast nemusí znamenať len veľkosť, obrat a zisk. V našom ponímaní znamená rásť v dôvere a tímovej kultúre. Toto sú naše ciele na rok 2023 a možno neznejú bombasticky, no chceme sa na ne skutočne zamerať.
Neviem ako dopadne účtovne rok 2023, možno lepšie, možno rovnako, možno o čosi horšie ako ten predchádzajúci. No ak sa čo i len krokom priblížime k našej vízii a naplníme aspoň jeden z dlhodobých cieľov, ktorý sme si vytýčili, budem to považovať za skutočný úspech. Lebo všetky tieto veci, ktoré sa nám podaria, budú kľúčovou príčinou nášho budúceho udržateľného a zodpovedného rastu.
Ako chalani z madebathe: vyrobili stratu 32 000€
Možno sa pýtate čo tá tretia firma, ktorú som vám sľúbil predstaviť v úvode tohto blogu. Nezabudol som. Je ňou firma madebythe. Možno ich poznáte ako tvorcov Pousterov a Žurnálov. Hovoria o sebe, že sú rodinou spriatelených značiek, ktoré spájajú spoločné hodnoty a ciele, ktorými je zmena uhlu pohľadu. Pred pár rokmi sme im ako agentúra pomáhali s PR kampaňou a neskôr aj s fundraisingovou kampaňou pre nové turistické útulne.
Krátko po tom, ako sme na našej novoročnej porade bavili o tom ako dosiahnuť trvalý a udržateľný rasť, a či je vlastne neustály rast nevyhnutný, mi prišiel od chalanov z madebythe zaujímavý mail. V jeho predmete stálo: Mínus 32 000?? | Degrowth #1. Okamžite som začal čítal:
„Ahoj Jaroslav, ako podnikateľ by som ti vedel hodiny rozprávať o tom ako nás snaha o rast doviedla k strate 32 tisíc eur. Presne toľko sme odpísali v madebythe: ako konsolidovaný výsledok hodpodárenia za minulý rok. Bolo totižto lákavé podľahnúť tlaku ostatných projektov.
Tam, kde ostatní plánovali 10x, my sme dali aspoň 2x. Veď keď to funguje iným, prečo to nepôjde aj nám. Lenže prišla februárová facka Ukrajinou a ľudia prestali plánovať. Vo štvrtom kvartáli nám zlyhal externý sklad. A všetko sa nám zosypalo. Zostali sme s polovičnými tržbami a polovičným tímom. A to sme mali ešte šťastie.“
Uff, povedal som si! Riadna šleha. Hneď som chalanom napísal mail s poďakovaním, že nabrali odvahu zdieľať tento nie príliš prívetivý príbeh a s povzbudením, aby vo svojom úsilí pokračovali. To slovíčko, ktoré ma však zaujalo v ich maily najviac, bolo slovo „degrowth“.
A čo je to ten „degrowth“?
Ivan z madebythe: k nemu napísal:
„Hľadám rozumnejšiu alternatívu. Objavujem Degrowth. Nový myšlienkový smer pre jednotlivcov, organizácie aj vlády, ktorý je v ostrom protiklade s predstavou trvalého hospodárskeho rastu. Ide o snahu o výstupy založené na reálnych potrebách, nie zisku. Sľúbil som si síce, že ťa nebudem obťažovať žiadnymi poučkami. Ale jednu rovnicu mi snáď odpustíš:
Degrowth = spotreby + zdieľaných zdrojov.“
Podľa Wikipedie je: „Nerast (anglicky Degrowth ) termín používaný pre súbor teórií, ktoré kritizujú paradigmu ekonomického rastu… Poukazuje na sociálne a ekologické škody spôsobené snahou o nekonečný rast … Nerast zdôrazňuje potrebu znížiť globálnu spotrebu a výrobu, a presadzuje sociálne spravodlivú a ekologicky udržateľnú spoločnosť.“ Zaujímavé, povedal som si.
Je to približne pol rok čo sledujem a čítam skvelé newslettre od chalanov z madebythe:, ktorí túto teóriu nerastu pretavujú do praxe. Úprimne som naozaj zvedavý na to, aký dopad bude mať jej aplikácia v ich firme a aké výsledky prinesie.
Nezamestnanosť a menej investícii? Aj tých zelených?
Aby som vo vás trochu podporil aj kritické rozmýšľanie, dám sem aj pohľad analytika INESS, Róberta Chovanculiaka, ktorý sa vyjadril,že: „Veriť v degrowth si môžu dovoliť len bohatší ľudia v bohatších krajinách. Je to luxusný názor, ktorým signalizujú svoj spoločenský status.“
V inom príspevku píše: „Degrowth je eufemizmus pre recesiu. A recesia znamená nezamestnanosť, chudobu, depresie a menej investícií. Áno, aj tých zelených investícií.“ V treťom statuse dodáva: „Ak vám tento rok nevzrástla mzda o viac ako 15 % (inflácia na Slovensku), zažili ste degrowth. Aký je to pocit?“.
Čo je správne a čím sa riadiť vám v tomto blogu samozrejme nepoviem. Ani nepredpokladám, žeby ste to odo mňa očakávali. V dnešnom blogu som vám chcel skôr priniesť zaujímavú úvahu nad tým, aké nevyhnutné je vždy a za akýchkoľvek okolností rásť. Či má rast len svoju dobrú alebo aj tú temnú tvár, aké následky môže spôsobiť či ho potrebujeme a ak áno, ako ho pretransformovať na udržateľný a zodpovedný.
Aký dopad bude mať na našu firmu vám poviem na konci roka, dovtedy je v čom experimentovať.
Prečítajte si aj:
Kto som a aký je môj príbeh? (Klik!)
CASE STUDY: Ako dokáže dobrá stratégia priniesť úspech v marketingu? (Klik!)
Čo ma naučila korona a ako ma zmenila pandémia: fails and wins (Klik!)
Nová poradenská spoločnosť Mavio consulting pomôže manažérom, firmám aj organizáciám (Klik!)
Zdroj titulnej fotky: Facebook Jaroslav Chrapko, Facebook Michal Meško, web madebythe