Časy, keď stačilo mať viac ako 1 000 lajkov na svojej facebook stránke sú nenávratne preč. Facebook nám dáva zabrať – príspevky zobrazuje čoraz menšiemu počtu ľudí a dvíha naše rozpočty. Ako sa brániť? Existuje riešenie, vďaka ktorému by z našich pár fanúšikov mohli byť hodnotní zákazníci? Ja som presvedčený, že áno…
Ak chcete dosiahnuť skutočný úspech na sociálnej sieti facebook, musíte prehodnotiť spôsob, akým na nej komunikujete. Čo to znamená?
Nájdite odpoveď na tieto základné otázky:
– Poznám svojich fanúšikov?
– Viem aké sú ich očakávania a priania?
– Tuším, kedy sú online?
– Má naša FB stránka profilovku a cover fotku, ktorá komunikuje posolstvo našej firmy/organizácie/projektu?
– Dokáže sa náš fanúšik na stránke zorientovať v priebehu 15 sekúnd?
– Vie počas rýchleho skrollovania medzi ostatnými príspevkami na nástenke rozlíšiť ten náš?
Ak nepoznáte odpoveď na tieto otázky, vaša facebook stránka na tom nie je ani zďaleka tak dobre, ako si myslíte. Viete z nej vyťažiť viac. Len sa o to treba pokúsiť.
Kto je váš fanúšik a čo robí?
Počas individuálnych konzultácii, v ktorých radím ako zmeniť tisícky fanúšikov na zákazníkov, dostávam od ľudí jednu a tú istú otázku: Ako vydolujem čo najviac informácii o mojich fanúšikoch?
Odpoveď je viac ako jednoduchá. Existuje množstvo free nástrojov a celkom postačujúcu analýzu si viete spraviť aj v samotnom admine facebook stránky. Stačí kliknúť na „Štatistiky“, potom na ,,Príspevky“ či ,, Ľudia“. Tu sa dozviete o tom, kedy sú vaši fanúšikovia online, koľko rokov majú, ale aj to z ktorých miest pochádzajú. Z neplatených nástrojov odporúčam jednoznačne Likealyzer, ktorý vám povie aká by mala byť ideálna dĺžka príspevkov pre vašich fanúšikov a upozorní vás na informácie, ktoré ste na svojom profile nevyplnili.
Čo chcete dosiahnuť? Aké víťazstvo si chcete odniesť z Facebooku?
Otázka, ktorú sa na individuálnych konzultáciách pýtam najčastejšie ja. Väčšina marketérov alebo začínajúcich podnikateľov túži ,,získať nových fanúšikov“. Netuší však ako.
Práve preto si hneď na začiatku stanovte ciele, ktoré chcete dosiahnuť. Mali by byť merateľné, aby ste vedeli či sa vám ich podarilo naplniť. Môže to byť počet fanúšikov, ktorý chcete získať, miera preklikov na váš e-shop, počet fanúšikov, ktorí budú o vás hovoriť alebo akákoľvek iná merateľná hodnota.
Ako získať prvých fanúšikov?
Možností je hneď niekoľko. Rozpošlite pozvánky svojim priateľom, zazdielajte svoju facebook stránku do populárnych skupín s rovnakou témou, motivujte zákazníkov, aby ju spropagovali výmenou za zľavu či darček zdarma.
Po týchto aktivitách sa ocitnete na tzv. kritickej hranici. Buď začnú fanúšikovia pribúdať prirodzene alebo tomu kúsok pomôžete, napríklad cez platenú reklamu. V prípade, že ju viete dobre zacieliť môže byť efektívna. Dobrou správou pre marketérov je príležitosť cieliť FB na konkrétne mestá. Túto funkciu sme ešte pred pár týždňami na Slovensku nemali, preto sa ju oplatí využiť.
Rozšíriť publikum môžete aj prostredníctvom content marketingu (obsahu). Ako sa mi vďaka jedinému blogu podarilo vyrobiť 530% nárast fanúšikov sa dozviete TU (klik).
Udržte fanúšikov pri živote!
Tu však začínam zdôrazňovať, že počet fanúšikov nemusí byť najdôležitejšie číslo, s ktorým budete pracovať. Každý deň stretávame facebook stránky s desaťtisícami fanúšikov, ktoré sú však mŕtve. Preto si ujasnite koľko fanúšikov chcete získať, či je to 500, 1 000 alebo 80 000. Zo skúsenosti vám môžem povedať, že mnohí naši klienti nemajú viac ako 500 lajkov, no i napriek tomu im facebook stránka predáva. Bystrická taxislužba s ktorou sme spolupracovali, musela po troch týždňoch na základe dopytu zo sociálnej siete prijať nového šoféra, pretože ich taxíky už nezvládali pokrývať záujem, ktorý vznikol na Facebooku.
Aj to sme však len na začiatku. Teraz musíte vymyslieť akým spôsob získaných fanúšikov udržíte pri živote. Tvorba pravidelného obsahu je základ, okrem toho môžete využiť aj:
– otázky, ktoré povzbudia fanúšikov k diskusii
– doplňovačky a hádanky, ktoré vzbudzujú zvedavosť
– súťaže, vďaka ktorým môžu vyhrávať
– či výzvy, do ktorých sa zapoja
Zmeňte svojich fanúšikov na zákazníkov
Pre niektoré firmy poriadne ťažký oriešok, pre iných nedosiahnuteľná méta. Tomu však predchádza získanie si dôvery vášho publika. Tu pripomínam, že je dôležité dať tomu čas, aby vás mohli fanúšikovia spoznať a vybudovať si k vám vzťah. Spraviť z facebooku hypermarket by bola vaša osudová chyba – publikum by ste okamžite stratili.
Ako sme to spravili my
Ujasnite si preto, čo je váš produkt a kedy ho chcete začať ponúkať. V našom prípade (na facebook stránke Čak si z Bystrice) je produktom kniha o histórii nášho mesta. Po niekoľkých týždňoch, keď sme s fanúšikmi komunikovali v Bystrickom nárečí a prinášali im príbehy z histórie, sme im ponúkli pridanú hodnotu.
Áno – počujete dobre! Náš produkt je pre našich fanúšikov pridanou hodnotou. Je to kniha o histórii nášho mesta.Vďaka správnemu načasovaniu a získanej dôvere prejavili fanúšikovia o knihu veľký záujem už v deň keď sme o nej prvýkrát napísali a objednávky sa nám hrnuli jedna za druhou…
Lukáš, s ktorým som počas minulého týždňa konzultoval jeho marketingové otázky sa ma pýtal, čo všetko je vhodné na facebooku ,,predávať“. Určite ste si všimli, že v poslednom období je veľký dopyt po workshopoch a školeniach, knihách, darčekoch, športových pomôckach či dovolenkách.
Predať cez facebook však efektívnym spôsobom dokážete takmer všetko. Je to len otázka správnej stratégie, ktorú si musíte nastaviť, nedá sa zovšeobecniť. Tento blog som napísal, aby som vám ukázal pár skvelých príkladov a tipov, individuálne sa facebook marketingu venujem na spomínaných konzultáciách.
Niekoľko dobrých rád na záver:
1. nezabúdajte, že vaša komunikácia musí byť príťažlivá aj vizuálne. Ako dobrý príklad uvádzam nášho klienta Protrening.sk, ktorému sme pripravili hotové šablóny. Tie vychádzajú z jeho korporátnej identity a budujú medzi fanúšikmi dôveru
2. investujte do social media marketingu viac času, než peňazí. Našu stránku Čak si z Bystrice, ktorá má viac ako 4 500 fanúšikov spravujeme výhradne bez budgetu (do reklamy sme neinvestovali ani euro), výsledky nám prináša vďaka zostavenému plánu príspevkov, ktorý sme si pripravili
3. merajte a vyhodnocujte všetko, čo sa len dá. Sledujte štatistiky na Google analytics, vkladajte si utm kódy do url adries a venujte viac pozornosti engagementu (miera angažovanosti, zapojenia) než hodnote reach (dosah príspevkov)
Takéto výsledky môže mať aj vaša fan page. Stačí ma požiadať o individuálnu konzultáciu (klik).
Prečítajte si aj: Marketing na Twitteri: 10 dôvodov, prečo byť na tejto sociálnej sieti (klik)
Mišo Truban ma najskôr nechcel, potom som vymyslel lepšiu kampaň ako on…(klik)