Poznáte to, na Nový rok si dáte nejaké predsavzatie a o týždeň naň zabudnete. Vaše sny, túžby a ciele opäť zostanú stratené niekde na papieriku v šuflíku a vy si na konci roka zas spomeniete na to, že ste od neho očakávali viac, než skutočne priniesol. Nemusí to tak dopadnúť. 

Vítam vás pri pokračovaní druhého dielu o tom, ako si naplánovať rok 2018. V prvej časti, (ktorú nájdete TU), som písal o tom, aké efektívne v skutočnosti sú všetky nástroje plánovania, od to do listov, cez wishlisty, kalendáre až po diáre. Ukázal som vám, ako si rok plánujem ja. Následne sme si krok po kroku spoločne naplánovali rok 2018.

V krátkosti si môžete týchto 7 krokov zopakovať:

  • 1. Na prvú stranu si napíšte svoje doterajšie úspechy, víťazstvá či povzbudenia
  • 2. Zadefinujte si 4-5 najdôležitejších hodnôt, ktorým podriadite nasledujúci rok 
  • 3. Napíšte alebo zakreslite si svoje osobné poslanie. 
  • 4. Napíšte alebo zakreslite si svoju víziu na 5 -10 rokov, alebo aspoň na 1 rok. 
  • 5. Svoju víziu rozmeňte na 5 konkrétnych cieľov v oblastiach (práca, vzťahy, zdravie, rozvoj/voľný čas) 
  • 6. Tieto veľké ciele si rozmeňte na menšie, mesačné ciele. 
  • 7. Spravte verejný záväzok o svojom úsilí a napíšte si ako sa odmeníte za výsledky

Ak chcete v čítaní pokračovať ďalej, určite vám odporúčam vrátiť sa k prvému blogu a vypracovať si týchto 7 uvedených krokov. 

Ako sa nevzdať svojich snov a plánov

V dnešnom blogu sa pozrieme na to, ako si nenechať ukradnúť svoje sny, ako nezabudnúť na svoje plány a dosiahnuť svoje ciele. Ukážem vám jednoduchý, praktický a užitočný spôsob, ktorý si môžete vyskúšať a opäť prispôsobiť podľa svojej potreby.

#1 Týždenné plánovanietýždenný plán doller 2

Skúste v tejto chvíli zmeniť svoju optiku, ktorou sa pozeráte na bežný týždeň. Pozrite sa na nasledujúci týždeň cez optikou svojich životných rolí. Každý z nás ma nejakú životnú rolu, môže to byť: matka, syn, manžel, predseda, bloger, manažér výskumu, obchodný zástupca organizátor či líder spoločenstva. Napíšte si teraz, aké role budete zastávať nasledujúci týždeň.

Dôvod, prečo si ich píšeme súvisí s jedinečným prínosom IV. generácie timemanagementu. Ak si uvedomujeme svoje životné role, vďaka dobrému plánovaniu dokážeme budovať svoje vzťahy a dosahovať skutočné výsledky. Byť otcom je rovnako dôležité ako byť riaditeľom (líšiť sa to môže jedine na základe vašich hodnôt).

Teraz si pre každú z vybraných rolí napíšte svoj týždenný cieľ. Napr. pre rolu „syn“ to môže byť „Pripraviť narodeninovú oslavu pre otca“, pre rolu blogera to môže byť: „Napísať 10 strán nového e-booku“.

Stephen Covey hovorí: ,,Ideálne by bolo, ak by tieto týždenné ciele súviseli s dlhodobými cieľmi, ktoré ste si stanovili pri tvorbe vášho osobného poslania“. Skvelá rada! Skontrolujte si preto či vaše týždenné ciele zapadajú do vášho osobného poslania, do vašej vízie a dlhodobých cieľov – tie sme si určovali v 4 oblastiach práca, vzťahy, zdravie, rozvoj/voľný čas a následne sme ich rozmenili na mesačné ciele. Ak niečo nesedí, upravte si svoje týždenné ciele.

Výborne, teraz ste zvládli to, do čoho sa 50% ľudí nikdy nepustí.

#2 Denné plánovanie

motivačný diár doller

Zdroj: FB Doller, www.doller.cz 

Z vlastnej skúsenosti vám odporúčam, aby ste si týždenné, aj denné plánovanie robili v ten istý deň. V mojom prípade to je piatok, pretože je to posledný pracovný deň, čiže nič mi nehorí (tak ako to býva pondelok ráno), nemusím odbiehať od nedeľného programu s rodinou a cez víkend sa mi častokrát utrasú termíny stretnutí či porád. V tento deň (piatok) venujem zároveň čas aj hodnoteniu uplynulého týždňa. Tvorcovia diáru Doller, ktorý používam na to vytvorili špeciálnu dvoj stránku „splnené ciele, neplnené ciele, pozitíva a čo zmeniť“.

Ako sa teda robí denné plánovanie? Keď vidíte svoje role a vedľa nich svoje týždenné ciele, teraz si už len rozpíšte jednotlivé úlohy do konkrétnych dní. Zapíšte si svoje stretnutia, prípravy, porady, prácu na projektoch, čas s rodinou, návštevu kina či čítanie kníh.

Pravidlo efektívneho plánovania hovorí jasne: neplánujte si viac ako 80% času (počas týždňa sa vždy nazbierajú nové či akútne úlohy, ktoré treba niekam zaradiť).

To, že máte pred sebou celý týždeň je veľmi veľké plus. Pretože práve teraz, keď si rozvrhujete prácu pre jednotlivé dni, vidíte, aký vplyv a dopad majú malé úlohy na ciele, ktoré chcete za konkrétny týždeň dosiahnuť. Ak si teda všetky dôležité úlohy dáte až na piatok, viete s istotou predpokladať, že to nezvládnete. Ak si naplánujete prácu na víkend, z týždňového plánu jasne vidíte, že by ste potom zabudli na rodinu a priateľov. To je výhoda týždenného plánovania.

#3 Najprv zjedzte žabu

Výborne! Týždeň je naplánovaný a taktiež každý jeden deň. Teraz prichádza na rad realizácia. Ráno vstanete, pustite sa do práce, beriete jednu úlohu za druhou a na konci dňa zistíte, že ste síce spravili 27 drobných úloh, no tie dve najväčšie ste nestihli.

dodok jaroslavPreto vás pozývam k experimentu. Vyskúšajte metódu Briana Tracyho, autora knihy Najprv zjedzte žabu. Ak si viete predstaviť, ako vyzerá žaba: slizká, zelená a nechutná, tak si ju veľmi rýchlo viete pripodobniť k vašim najväčším a najťažším úlohám, ktoré na vás každý deň čakajú.

Kým naša prax hovorí o tom, že ich pred sebou tlačíme, Brian Tracy hovorí o opaku: hneď ráno zjedzte tú najväčšiu žabu! Neveril som, no vyskúšal som. A musím dať autorovi za pravdu. Ak som hneď ráno do desiatej vybavil tie najťažšie úlohy, po celý zvyšok dňa sa mi pracovalo s ľahkosťou, ba čo viac, dokonca s radosťou!

#4 Fokusujte sa maximálne na 3 veci

Ďalší trik, ktorý som sa naučil v praxi, hovorí o počte priorít. Ak by vás každé ráno čakalo 10 ťažkých úloh (10 veľkých hnusných žiab), tak by ste rýchlo rezignovali. To isté platí aj o počte tém/oblastí, v ktorých sa dokážete „naraz“ vzdelávať a rozvíjať. Ak by ste sa v každej téme chceli stať odborníkom, asi by to nebolo možné. Preto moje tri témy, v ktorých som uplynulý rok rástol boli: marketing, médiá, vzdelávanie. Aké sú tie vaše?

#5 Denný rozvojový návyk

Počul ste už toto pomenovanie? Ja som ho prvýkrát objavil na workshope „Rozbehni sa“,ktorý viedol Juraj Kováč. Od vtedy na denný rozvojový návyk nedám dopustiť.

S novým rokom prichádzajú pochopiteľne aj nové výzvy. Je preto dosť možné, že viacerí z nás chcú počas tohto roka získať aj nové návyky alebo sa zbaviť tých otravných. Či už sa chcete naučiť vstávať skoro ráno alebo sa chcete odnaučiť jesť sladké, platí, že každý návyk si budujete približne (ja by som povedal minimálne) 21 dní.

Nemá zmysel osvojovať si naraz veľa návykov, mne sa osvedčilo budovať naraz vždy len jeden návyk. Denný rozvojový návyk hovorí o tom, že si každý deň počas 21 dňového obdobia musíte určiť činnosti, ktorým sa budete pravidelne a po malých kúskoch venovať. Ideálne v rovnakom čase. Takto si za 21 dní ľahko vybudujete nový návyk.

#6 Nájdite si mentorov

cervinka-dodokVytrvať v plánovaní a napredovaní je skutočne ťažké. No všetko sa dá zvládnuť, keď na to nie ste sami. Povedzte preto o svojich cieľoch, ktoré chcete dosiahnuť svojim priateľom. Povedzte im o návykoch na ktorých pracujete, prípadne si dajte spoločnú výzvu (napr. v oblasti športu spoločné výzvy fungujú veľmi dobre).

Dokonca vám odporúčam nájsť si mentora či duchovné sprevádzanie. Ak ste sa odhodlali vydať na cestu, ktorú už niekto prešiel, môže vám byť veľkou oporou a povzbudením. Môže vás podržať, keď to nebude jednoduché, ale taktiež môže s vami osláviť váš veľkolepý úspech.

Vychytávky

  • Zoberte si aspoň 2x do roka „time out“. Nájdite si čas na seba. Vráťte sa k svojej vízii a k svojim cieľom. Tak ako si raz za čas aktualizujete svoje aplikácie na mobile, je dôležité aktualizovať si aj svoje celoročné/životné plány.
  • Určte si hranice. Ak máte problém povedať ľuďom alebo pracovným úlohám „NIE“ (ako ja), tak si jasne stanovte hranice. Pod akú sumu už nepôjdete hrať na stužkovú? Na aký typ podujatia sa už nedáte na hovoriť? Aká je hranica v počte projektov, ktoré zvládnete?
  • Minimalizujte. Zjednodušte si plánovanie, uľahčite si život. Na čo je vám 10 zápisníkov? Postačia vám aj dva. Vymažte si aplikácie, ktoré nepoužívate. Upracte si na svojej pracovnej ploche.
  • Poriadok na stole. To isté platí aj o offline svete. Pozrite sa na váš pracovný stôl. Nie je to hrôza? Vždy, keď sa rozhodnete pustiť do nejakej úlohy, váš mozog musí zvádzať boj s desiatkami podnetov, ktoré naňho číhajú na vašom stole.
  • Ak vás zaujal princíp „Najprv zjedzte žabu“, tak vás poteší aj tip od Jarky Lipkovej, ktorá si v papierníctve kúpila malé lepiace žabky. Tie si potom lepila do diára, aby sa jej s väčšou ľahkosťou plnili tie najťažšie úlohy a aby ich neprehliadla.
  • Porazte prokrastináciu. Ak máte problém s neustálym scrollovaním facebooku, odporúčam vám nainštalovať si do svojho prehliadača plugin FB purity (klik!), vďaka ktorému neuvidíte na nástenke ani jediný príspevok či reklamu.
  • Inbox zero. Ak sa topíte v peniazoch, pardon, chcel som napísať v mailoch, tak vyskúšajte túto metódu. Mail, ktorý nepotrebujete ihneď vymažte/archivujte, mail, ktorý môže vybaviť niekto iný hneď delegujte, na mail, ktorý si vyžaduje menej ako 120 sekúnd vašej pozornosti hneď reagujte a mail na ktorý potrebujete viac času, presuňte do priečinka K vybaveniu a hneď si túto úlohu naplánujte do diára. Hotovo! Inbox je prázdny.
  • Diár Doller, ktorý používam, ponúka v rámci týždenného plánovania aj možnosť zapisovať si tzv. Á-čkové, B-éčkové a C-éčkové úlohy. Každý s nimi pracuje podľa seba. Ja si do kolonky „A“ značím akútne úlohy, ktoré vzniknú počas týždňa, do kolonky „B“ úlohy, ktoré mi pomáhajú z dlhodobého hľadiska budovať a rozvíjať seba, svoju prácu či vzťahy a v kolonke „C“ sa nachádzajú úlohy, ktoré čistia môj týždenný plán, pretože ich plánujem delegovať niekomu inému.
  • Keďže ma počas týždňa pravidelne čaká veľký počet úloh, na to, aby môj týždenný plán nevyzeral preplnený, ale uvoľnený a priestranný, často si konkrétne aktivity kreslím.
  • Ak vás zaujala téma o návykoch, tak vám odporúčam prečítať si knihu 7 návykov vysokoefektívnych ľudí, z ktorých čerpá môj blog.

Tak to je na dnes všetko! Nezabúdajte na to, že akýkoľvek nový návyk sa získava určité obdobie, preto sa nevzdávajte pri prvom neúspechu. Týka sa to aj plánovania. Pokiaľ chcete skutočne napredovať, je nevyhnutné vrátiť sa k svojmu plánovaniu každý týždeň. Kým si na to zvyknete, prejde pár dní i týždňov, no pokiaľ vytrváte, bude to stáť za to!

Poďme si teda zhrnúť to najdôležitejšie z dnešného blogu:

Ako vytrvať v plánovaní?

  1. Napíšte svoje role a ku každej z nich si stanovte týždenné ciele
  2. Teraz si do jednotlivých dní vpíšte všetky úlohy či stretnutia
  3. Každý deň začnite s najťažšími úlohami (najprv zjedzte žabu)
  4. Fokusujte sa na maximálne 3 priority denne, 3 témy/oblasti mesačne
  5. Vytvorte si denný rozvojový návyk, trvá minimálne 21 dní
  6. Nájdite si mentora či duchovné sprevádzanie
  7. Vyskúšajte moje vychytávky a vymyslite si vlastné

V ďalšom blogu by som chcel spracovať tému: Ako robiť efektívne porady, stretnutia a brainstormingy. Zatiaľ o téme len rozmýšľam, preto ak by vás zaujala, dajte mi vedieť, aby som sa pustil do písania blogu.

Prečítajte si aj: 

Ako si naplánovať rok 2018 v siedmich krokoch (klik!)

ROK ODVAHY: 10 rozhodnutí, vďaka ktorým som sa postavil strachu (klik!)

12 knižných tipov pre úspešný štart v novom roku (klik!)

 

Pin It on Pinterest