Na každom z posledných podujatí som sa zamýšľal nad tým, ako využiť prítomnosť skvelých rečníkov, myšlienok a inšpirácie pre svoj rozvoj a budovanie kontaktov. Spísal som pár poznámok, do ktorých vám teraz dovolím nahliadnuť. Dal som dokopy akýsi pack tipov, ktoré vám pomôžu vyťažiť z každého podujatia maximum.

Nestačí sa len ožrať na afterke?

Ešte pred tým si však povedzme, prečo je dobré zaoberať sa nejakými odporúčaniami. Však zúčastniť sa na nejakej akcii predsa znamená dobre sa najesť, večer sa poriadne ožrať na afterke a ráno zistiť, koľko zmeškaných hovorov mám v mobile. Ak si takto predstavujete konferencie, semináre, školenia či prednášky, bude asi zbytočné čítať ďalej tento blog.

Nasledujúce riadky majú byť totiž to o tom, ako si odniesť z každého podujatia čo najviac skúseností a najlepších spomienok (nie o ne prísť). Všetky tipy, ktoré sú uvedené v tomto blogu slúžia na to, aby ste sa zdokonalili v zaznamenávaní myšlienok, v osobnom rozvoji, s technikách networkingu a tiež tu nájdete niekoľko rád, ako investovať do svojej osobnej značky. Tak poďme na to.timemanagement

1. Príď včas

Nájdi si najlepšie miesto v sále, zorientuj sa v programe. Sprav si sketche rečníkov, aby si bol pripravený zaznamenávať svoje myšlienky počas programu.

2. Spoznaj spolusediacich

Zoznám sa s ľuďmi, vôkol seba. Už pri usádzaní si všimni, kto je v tvojom okolí. Nie je potrebné vnucovať sa, práve naopak, príjemným spôsobom sa zoznámiť so spolusediacimi. Tí, ktorí majú vo zvyku chodiť na konferenciu ešte pred začiatkom – toto je skvelý čas, pretože väčšinou máte šancu osobne sa zoznámiť s organizátorom podujatia, celým staffom či rečníkmi.

3. Vyznač si svoju osobnú zónu

Ešte pred začiatkom si „vyznač“ svoje teritórium. Nie je príjemné odbehnúť si na toaletu, vrátiť sa a na svojom mieste nájsť „cudzinca“. Aby ste sa nemuseli s nikým hádať, označte si miesto, na ktorom sedíte svojim diárom či taškou. Z pohľadu psychológie však najviac funguje zavesené sako na stoličke (ak to nie je proti etikete).

4. Maj pri sebe diár

Zober si na konferenciu kus papiera, ceruzku, resp. mobil a evernote. Najlepší spôsob, ako si zapamätať čo najviac informácii, je zapisovať si ich. Ešte efektívnejší spôsob je kresliť si všetky myšlienky a vytvárať medzi nimi asociácie. Či už cez princípy sketchnoutingu alebo myšlienkové mapy.936919_594329733918352_131106479_n

5. Zostaň s rečníkmi v kontakte

Počas prednášky pozorne počúvaj, kde sa o danej téme či o rečníkovi samotnom dozvieš viac informácie. Zdatní spíkri nechávajú v prezentáciách aj kontakt na seba. Zapíš si ho, prípadne si ho počas talku nájdi na sociálnej sieti a pridaj. Z vlastnej skúsenosti viem, že pomôže, ak danej osobe napíšeš aj správu, v ktorej spomenieš názov podujatia a dôvod, prečo si chceš osobu pridať medzi priateľov.

NEPREHLIADNITE: 50 expertov, ktorí na Slovensku zdieľajú svoje know how v oblasti biznisu, NGO aj samosprávy (klik!).

6. Zapisujte si otázky

Už počas talku buď všímavý a pozorný. Hľadaj prepojenia medzi rečníkom a tebou. Poznač si, čomu nerozumieš a zapíš si otázky, ktoré ťa zaujímajú. Po skončení prednášky budeš mať jedinečnú príležitosť.

7. Využi možnosť pýtať sa!

Jedna dobrá rada znie: Kto sa veľa pýta, veľa vie. Ľudia sa vo všeobecnosti boja pýtať, aby neprezradili, že niečo nevedia. Šikovní ľudia však múdrosť vyhľadávajú, nemaskujú ju. Preto využi priestor na otázky (keďže ich už máš pripravené).networking-jaroslav-dodok-voices

8. Pýtaj sa ako prvý

Je to šikovný nástroj selfbrandingu (budovania osobnej značky). Ľudia si väčšinou pamätajú prvého a posledného, kto sa niečo pýta. Tento priestor je ako stvorený pre teba. Máš šancu upútať na seba pozornosť a vytvoriť si puto s rečníkom. Veľa priateľov sa smeje, keď moja ruka vystreli na konferencii do vzduchu hneď po tom, čo rečník vyzve publikum. Pri kladení otázok sa predstav, ak to dovoľuje situácia môžeš sa aj postaviť. Okamžite máš všetku pozornosť ľudí. A môžem povedať, že vždy po skončení prvého bloku prednášok prídu za mnou iný účastníci podujatia, pretože vidia priestor networkovať a diskutovať.

9. Využi sli.do

Ďalší veľmi praktický nástroj, ktorý využíva už väčšina organizátorov konferencií. Cez svoj mobil sa dokážeš nalinkovať na sli.do, cez ktoré môžeš klásť rečníkom otázky. Opäť využi možnosť zadať svoje meno, ideálne k nemu pripoj názov svojho osobného blogu.

10. Vizitky

Ber si so sebou aj vizitky. Z vlastnej skúsenosti odporúčam približne 10-15 kusov. I keď niektorí si nimi podkladajú stôl, ešte stále ich väčšina ľudí zbiera, zakladá či nosí so sebou. Neznamená to, že vám na základe vizitky zavolá človek, ktorému ste ju dali. Mne sa už niekoľko krát stalo, že ma kontaktoval nový klient, pretože mu moju vizitku niekto daroval.networking-jaroslav-dodok-start-ups-po-slovensky2

Techník networkingu je nekonečne veľa. Preto som vybral len niekoľko z nich. Keďže často navštevujem rôzne podujatia a občas mám tú česť na niektorých z nich aj vystúpiť, vidím, aké dôležité je vytvárať medzi ľuďmi spojenia.

Preto je veľmi dobré, keď sa s ostatnými účastníkmi pustíte do rozhovoru. Nezabúdajte však, že je potrebné hovoriť nahlas.  Aj keď sa vám možno zdá, že ide o banalitu, v miestnosti je takmer vždy hluk. Hovoriť nahlas je preto zaručený úspech, že si váš partner niečo z vášho rozhovoru aj odnesie.

Najčastejšia chyba networkingu

Na záver spomeniem už iba jednu chybu, ktorú robia ľudia na konferenciách najčastejšie. A donedávna som ju pravidelne robil aj ja. Veľmi rád som chodil na eventy, pretože som vedel, že na nich budú tí istí dvaja traja priatelia, s ktorými je vždy dobrá zábava aj debata. Po nejakom období som však zistil, že nikoho nového som na podujatiach nespoznal.

Tým nechcem povedať, že sa máte na konferenciách rozprávať iba s neznámymi ľuďmi. Skôr chcem podotknúť, že s kamošmi máte dostatok času kecať kedykoľvek, no čas na seminároch či školeniach treba využiť predovšetkým na nadväzovanie nových kontaktov.

Ak už všetkých na podujatí poznáte, tak pomôžte zoznámiť sa medzi sebou iným ľuďom.

Niečo pre chronických meškačov

Ak niečo zo srdca nenávidím, tak je to moment, keď sa v polke talku rozletia dvere v konferenčnej sále a vbehne do nej na vlas spotený chlap. S pohľadom ako vyoraná myš, pri ktorom máte pocit, že mu ušiel autobus do školy a pritom ho naháňalo stádo byvolov.csur

Prosím naučte sa chodiť na čas. Meškať na podujatie, o ktorom začiatku viete mesiac vopred je veľmi neslušné. A predovšetkým neúctivé voči ľuďom, ktorí ho pripravili a taktiež aj voči rečníkom, ktorí častokrát cestujú stovky a tisícky kilometrov, aby sa s vami podelili so svoje skúsenosti.

Budem veľmi rád, ak tieto tipy využijete na najbližšom evente a napíšete mi či vám naozaj fungovali. Určite spravím aj pokračovanie tohto blogu. Len ešte neviem kedy…. :)

Prečítajte si aj: 

5 najlepších prednášok o biznise, osobnom rozvoji a postoji k životu (klik)

Čo som sa naučil vďaka vstávaniu o piatej a ako na to? (klik)

Prečo si založiť blog a písať články? (klik)

10 otázok, ktoré by ste si mali položiť pred tým, než niečo publikujete (klik)

 

Pin It on Pinterest