Vymývajú naše mozgy. Manipulujú nami a kradnú náš drahocenný čas. Možno silné slová od človeka, ktorý v médiách pôsobí už  takmer 7 rokov. No za týmto názorom si stojím a v dnešnom blogu vám vysvetlím, prečo nesledujem médiá a prečo by ste ich mali vymazať zo svojho života aj vy.

Ešte pred tým, než si odo mňa prečítate spŕšku kritiky na (slovenské) médiá, je dôležité pripomenúť si aká je ich funkcia v spoločnosti. Možno vás prekvapí, že medzi základné funkcie médií patrí:

1. Informovať

2. vytvárať vzťahy medzi časťami spoločnosti

3. vzdelávať

4. niesť kultúrne dedičstvo

5. zabávať

6. mobilizovať

7. strážiť (kritizovať dianie v politike, v spoločnosti)

Ale toho je. A to je len pár funkcií, ktorých som vybral z pomerne veľkého množstva. A teraz porozmýšľajte o tom, čo z tohto zoznamu by ste mohli priradiť k slovenským médiám. Nie je toho veľa.

dodok jaroslav

Poďme však späť k otázke, prečo médiá nesledujem. Tu sú moje dôvody, prečo sa im vyhýbam najviac ako sa len dá:

Negativita a pasivita

Všimli ste si niekedy o čom médiá informujú v prvých piatich správach? Vražda, krádež, korupcia, havária, streľba. Toľko negatívnych správ ako v televíznych novinách po kope len ťažko nájdete.

Zastrašovanie

Tým, že v médiách je správou dňa reportáž o tom ako žralok uhryzol človeka či ako spadlo lietadlo, nás novinári zastrašujú. To akou intenzitou informujú o haváriách a nehodách vyvoláva u nás pocit nebezpečia a strachu.

Neobjektívnosť

Čím ďalej, tým viac médií informuje o udalostiach jednostranne. Chýbajú vyjadrenia odborníkov, zdroje informácii a tým pádom aj celková objektívnosť spravodajstva.

Neoverenosť

Éra sociálnych sietí spôsobila rozmach aj v mediálnych domoch. Citovať politikov zo statusov či vysielať komentáre pod príspevkami ako reakcie na spoločenskú tému robia médiá čoraz častejšie. Množstvo článkov je robených na kolene alebo štýlom „jedna pani povedala“.

Nudná reklama

Nejdem písať o tom, aké množstvo reklamy nájdeme každý deň v televíziách, rádiách či novinách. Hovorím o vývoji reklamy na Slovensku. Tá je ešte ďaleko od toho, aby ju konzumentom médií prinášala pridanú hodnotu a potešenie. Lacné vtipy, manipulatívne slogany či hurá efekty.

Vymývanie mozgov

A to nehovorím o skrytej reklame, ktorá sa dostáva čitateľom pod kožu predovšetkým v printových médiách. Nehovorím o product placement, hovorím o PR článkoch, ktoré nie sú označené ako reklamné a tvária sa objektívne. Takto nám médiá posúvajú predovšetkým politickú reklamu. No rozum zostáva stáť aj pri článkoch, ktoré informujú o tom, aké sexuálne priznania uverejnili Bratislavčania na facebooku. Keďže takýto obsah tvorí väčšinu ponuky médií, dôležité udalosti a informácie sa k spoločnosti nedostanú.

V sobotu som po pol roku zahliadol televízne noviny. Keď som videl reportáž o rómoch, ktorí sa kúpu v kalužiach, potom reportáž o tom, čo znamená lajk, šéér a OMG, len som si potvrdil, že som sa rozhodol dobre.

Toto sú dôvody pre ktoré médiá nesledujem. Ako ste na tom vy? Čo si myslíte o úrovni našich médií?

Prečítajte si aj: Televízia Markíza neodvysielala správy, diváci jej radia, aby z toho urobila tradíciu

4 rozhovory, ktoré stoja za prečítanie

Pin It on Pinterest