Ak ste už niekedy organizovali akékoľvek podujatie alebo sa o to práve pokúšate, viete, že to nie je jednoduchá záležitosť. V 90% prípadoch nutne potrebujete pre svoj event oduševneného sponzora, ktorých na Slovensku nie je až tak veľa ako sa zdá.
Vítam vás pri dnešnom blogu, ktorý je akýmsi sprievodcom pri hľadaní a oslovovaní sponzorov. Nie je však obyčajný. Zostavil som ho na základe skúseností z veľkého množstva školských, regionálnych, ale aj celoslovenských podujatí. Ak k tomu pridáte trochu usilovnosti, šanca, že získate niekoľko stoviek alebo dokonca tisíc eur je celkom vysoká.
Tak poďme na to. Krok po kroku…
1. Výber sponzora
Prosím nestrieľajte naslepo. Tak to robí väčšina „profesionálov“, ktorí sa však čudujú, prečo na ich maily nikto z komerčného sektoru neodpovedá.
Vaše podujatie, vaša organizácia alebo neformálna skupina má určite špecifické poslanie či filozofiu. Ak sa chystáte pripravovať študentské podujatie, určite si nevyberajte firmu, ktorá podniká s laminátovými podlahami. Nemáte pre nich význam.
Musíte teda vedieť rozlíšiť, či je vaša akcia kultúrneho charakteru, alebo ide o športový event, či tvorivé dielne. Skúste si zadefinovať cieľovú skupinu účastníkov vášho podujatia a hľadajte firmy, ktoré ponúkajú služby pre rovnakú cieľovú skupinu.
2. Zistite si o firme čo najviac informácii
Prečo je dôležitý tento krok? Pretože sa chystáte nadviazať vzťah s firmou, ktorá vám má niečo dať. A to nejde len tak – bez akéhokoľvek úsilia. Navštívte prevádzku obchodu, pozrite si webstránku spoločnosti, spýtajte sa známych či s ňou majú nejakú skúsenosť.
3. Získajte kontakt
Bude najlepšie, ak dostanete kontakt z verejne dostupných zdrojov alebo od ľudí, na ktorých sa môžete odvolať.
4. Vyberte spôsob ako vášho potencionálneho sponzora oslovíte
Mail, telefón alebo osobné stretnutie? Na to musíte mať nos! Vycítiť atmosféru a správne vášho partnera odhadnúť. Posielať naslepo maily je častokrát neefektívne, hlavne ak to robíte stereotypným spôsobom. Telefón je fajn, pokiaľ nerušíte. Osobné stretnutie si vyžaduje viac času, je však najefektívnejšie. Moje skúsenosti hovoria, že najlepšie je oslovovať sponzorov všetkými tromi spôsobmi. Napísať trefný mail, pripomenúť sa telefonicky a dohodnúť si stretnutie, na ktorom sponzora ohúrite svojim nadšeným a ponukou.
5. Ideme na to! Prečítajte si návod ako by mal vyzerať váš mail, prípadne telefonát.
OSLOVENIE
O čo ide? A prečo vám píšem?
– napíšte kto ste a aký máte dôvod, že sponzora kontaktujete
– v krátkosti predstavte myšlienku projektu, aktivity…
– ukážte, že ste iní – výnimoční, originálnejší než všetci tí, ktorí im doteraz písali
POCHVALA A UZNANIE
Dajte sponzorovi pocit, že ste si ho vybrali, pretože je výnimočný
– v tejto časti komunikácie ho musíte presvedčiť, že jeho firmu a aktivity dobre poznáte
– že robí dobrú vec, že ho vnímate ako oduševneného filantropa
– vyzdvihnite jeho úspechy, konkrétne činy, aj nejaké maličkosti, ktoré si bežne ľudia nevšímajú
– buďte úprimný, pretože dobrý biznismen či manažér okamžite vaše klamstvo rozpozná
– vyjadrite sa, že chcete, aby aj ostatní ľudia, študenti či kamaráti mali rovnaký názor na jeho firmu ako vy, že chcete, aby vaše okolie ocenilo ich úspechy
FAKTY
Čo ste dokázali?
– nastala chvíľa, aby ste vytiahli pripravené argumenty a vášho potencionálneho sponzora presvedčili o význame spolupráce
– stručne a výstižne napíšte v odrážkach čísla, fakty a referencie
– pridajte aktívny odkaz na video, case study, článok, alebo iný výstup z predchádzajúceho podujatia, ktoré ste organizovali
– ak podobné výstupy nemáte spomeňte vaše osobné úspechy, olympiádu, súťaž, kontakty…
Čo chcete dosiahnuť?
– prepnite na očakávané výsledky podujatia, pre ktoré si chcete získať srdce a financie spoločnosti, s ktorou práve komunikujete
– využite opäť čísla, fakty, ciele a plány
PONUKA
Čo vám chcem ponúknuť
– musí byť toho veľa, resp. toľko, aby si sponzor uvedomil, čo mu spolupráca prinesie
– doslova mu v týchto riadkoch ukážte, kde bude vidieť seba, logo svojej firmy, plagát či promo video
– zo skúsenosti opäť odporúčam pripraviť si väčšie tromfy ako len: ,,umiestníme vám logo v pätičke plagátu medzi desiatkami ďalších sponzorov“
– informujte ho, akými formami a ako intenzívne budete propagovať jeho firmu (sociálne siete, web, product placement, print, …??
PROSBA
Čo od vás chcem
– túto časť rozhovoru/mailu formulujte veľmi opatrne
– pýtajte si veci, ktoré pre sponzora nie sú veľkým nákladom
– píšte všeobecne, ale oprite sa o orientačný fakt
– napíšte mu, v akých finančných pásmach sa môže stať exkluzívnym partnerom, hlavným partnerom, produktovým partnerom či kamarátom
– koľko toho na našu akciu potrebujeme, s pochopením, že rešpektujeme jeho prostriedky a možnosti
PRESVEDČENIE
V závere sponzorského listu alebo telefonátu či dokonca na stretnutí presvedčte vášho sponzora, že keď spojí svoju značku, firmu, organizáciu s vašim podujatím/s vašou organizáciou… tak mu to niečo konkrétne prinesie. Buďte vizionár, povedzte mu o svojej túžbe, ktorou môže byť súčasťou. Napíšte mu, že jeho firme pomôžete zlepšiť svoj imidž.
V posledných riadkoch/slovách ho môžete ešte niečim prekvapiť. ,,Som taký nadšený z nášho stretnutia, že hneď po príchode domov napíšem blog o vašej ústretovosti“.
PÄŤIČKA
Nezabudnite sa podpísať celým svojim menom, uviesť telefón, mail, prípadne webstránku
6. Buďte naozaj kreatívny
Názov dokumentu pomenujte výstižne, zaujímavo, špecificky. Keď som plánoval osloviť rádio Európa 2, dokument so žiadosťou o sponzorstvo som pomenoval takto: ,,Hello Europa2, tu je Hug Day!“
Nezabudnite na predmet mailu, skontrolujte či neobsahuje slová, ktoré sa pokladajú za nevhodné a kvôli nim by váš mail mohol skončiť v spame. Opäť využite tvorivosť a odlíšte sa od iných.
V dokumente, ktorý budete posielať je logo výhodou, taktiež hlavička a pätička. Nie je to však nutnosť.
7. Pripojte aj malý darček
Ukážte, že si vášho partnera skutočne vážite. Pripojte k mailu, osobnému stretnutiu či k pošte malý darček. Propagačný leták, vizitku, kľúčenku, koláč, knihu alebo niečo oveľa kreatívnejšie.
Asi tá najdôležitejšia rada, akú vám môžem dať znie, že žiadny sponzorský list, mail či rozhovor by nemal byť príliš dlhý. Treba myslieť na to, že firma, ktorú kontaktujem momentálne pracuje na tvorbe zisku a všetko ostatné je pre ňu len druhá koľaj.
Ak sa však vybavíte pozitívnou náladou, bude z vás sršať entuziazmus, dobre sa pripravíte a vo vrecku budete mať kvalitné argumenty, budete sa tešiť z množstva sponzorov.
Verím, že vám tento návod pomôže zostrojiť spôsob, akým oslovíte vášho potencionálneho sponzora. Avšak nezabúdajte, že vašim eventom spolupráca nekončí. O tom, ako so sponzormi pracovať po uskutočnení eventu napíšem už čoskoro…
Potrebujete poradiť?
Foundraisingu a sponzoringu sa venujem už 7 rok. Pomôžem vám:
– napísať sponzorský list
– vymyslieť spôsob ako osloviť sponzora
– odporučím vám aké firmy kontaktovať
– nájdem problém, kvôli ktorému nemáte šťastie na sponzorov
Stačí mi zavolať: 0911014004
Prečítajte si aj: 7 ľudí, ktorých sa oplatí mať na Facebooku v priateľoch alebo ich aspoň sledovať (klik)