Cieľ je už na dosah. Tento týždeň som vám každý deň prinášali tipy a triky, ktoré vám pomôžu rozbehnúť svoj nápad či zmeniť svoj život. Dnes si preto povieme o najdôležitejšom princípe, ktorý by mal ovládať každý rozbiehač…

Včera ste sa mohli naučiť ako predať seba aj svoje myšlienky a spraviť veľa muziky za málo peňazí. Preto verím, že ste niektoré z 10 nápadov na nízkonákladový marketing skutočne využili. 

6 výzva, ktorú som si pre vás pripravil znie:

Zbieraj feedback a zdokonaľuj sa!

Počas lektorovania a podnikania som sa naučil jednu nesmierne dôležitú vec. Pýtať si spätnú väzbu a dávať ju iným ľuďom. Tento kľúčový princíp, ktorý som sa naučil mi pomohol rásť rýchlejšie a odvážnejšie.

Čo je to spätná väzba alebo teda feedback?

Žiadna zdrvujúca kritika, urážanie ani chválospev. Nič z toho sa s pojmom spätná väzba (feedback) nespája, aj keď ju častokrát takto vnímame.

Ako prvé by ste si mali uvedomiť, že spätná väzba nie je nič zlé, je to dar pre človeka, s ktorým ste v kontakte. Cieľom feedbacku je poďakovať, pochopiť, prehodnotiť a použiť. To sú základné pravidlá pri poskytovaní aj prijímaní spätnej väzby (konštruktívnej kritiky) . Ak si zapamätáte týchto 4 P, vaši priatelia oveľa skôr informáciu, ktorú im podávate pochopia a spracujú.

Aký je teda rozdiel medzi spätnou väzbou (konštruktívnou kritikou) a kritikou?

Informácia zameraná na zmenu správania v pozitívnom smere je špecifická, popisná, s dôrazom na vec a problém, jasne, orientovaná na budúcnosť a hľadajúca riešenie. Pričom kritika je naopak všeobecná, hodnotiaca, s dôrazom na osobu, zahmlená, orientovaná na minulosť a hľadajúca vinníka.

Ak sa naučíte namiesto kritiky poskytovať svojmu okoliu spätnú väzbu (SV), pomôže vám to vybudovať si lepšie medziľudské vzťahy a priatelia si vás obľúbia, budú vás brať ako človeka, ktorý sa im snaží pomôcť a ukázať im cestu. Zároveň vám ľudia sami od seba začnú poskytovať spätnú väzbu a vy budete môcť rásť taktiež.

Spätnú väzbu môžeme prirovnať k sendviču

Prečo? Lebo spätná väzba by mala byť vyvážená, tak ako sendvič (+ – + čiže medzi dva plusy dať jeden mínus):

1. pochváliť, čo bolo dobré a čo si na danej veci ceníte

2. popisovať, kde človek urobil chybu

3. odporučiť ako to nabudúce skúsiť lepšie.

Cieľom teda nie je iba vyhodiť na oči svojim blízkym problém, ale oceniť pozitívnu stránku veci a nájsť riešenie tej negatívnej.sendvič spätnej väzby

Ako podávať spätnú väzbu?

– nečakajme na ňu príliš dlho a vyslovme ju hneď po odohranej situácii
– obráťme sa s ňou priamo na dotyčnú osobu, oslovme ju menom a udržujme s ňou očný kontakt
– poskytujme ju s vedomím, že danej osobe chceme pomôcť 
– uznáme, že sa môžeme mýliť
– nevyslovujeme toho na danú osobu naraz priveľa, len toľko, koľko je schopná prijať
– sme špecifickí, na akú stránku osobnosti SV poskytujeme
– jasne rozlišujeme medzi pozorovaním a hodnotením
– hľadíme do budúcnosti, hľadáme nápravu, zlepšenie, možnosti a príležitosti

Ako spätnú väzbu prijímať?

– máme vedomie, že nám ju hovorí priateľ, ktorý nám chce konkrétne pomôcť
– berieme spätnú informáciu ako a užitočnú informáciu a pomoc
– nereagujeme hneď, vypočujeme si ju celú
– uvedomujeme si, že je to názor, s ktorým môžeme a nemusíme súhlasiť

– uvedomujeme si, že účinná pomoc SV závisí vo veľkej miere na otvorenosti nás – príjemcu voči sebe aj voči zmenám na sebe
– osobu, kt nám feedback poskytuje počúvame, pýtame sa dovysvetľujúce otázky a premýšľame o vyslovených slovách
– rozhodneme sa, čo chceme s feedbackom urobiť, prijať ho, zamietnuť, alebo si zobrať aspoň časť
– dávame poskytujúcej osobe vedieť čo so spätnou väzbou urobíme, vyhneme sa ale ospravedlňovaniu, zamietaniu a zbytočnej argumentácii

Spätnou väzbou motivujete…

Nezabudnite na to, že spätná väzba má byť motivačná, je to reakcia vyjadrujúca pocity jednotlivca na počuté alebo vykonané slovo alebo čin. Má byť darom a pomocou do budúcna. Ak chceme dostať úprimnú SV, musíme ju úprimne aj poskytovať. Ak máme záujem zlepšiť sa my, motivujeme k tomu aj svojich priateľov, známych a kolegov.

Feedback sa nenaučíte poskytovať a prijímať okamžite, lúsknutím prstom. Aj mne trvalo veľmi dlho, kým som odporúčania a rady dostal do hlavy a využíval ich v praxi čo najviac. Stále si nemyslím, že SV mám v malíčku a som rozhodnutý sa ju ďalej učiť a trénovať ju ;)jaroslav dodok copywriting

Vaša praktická úloha na víkend znie…

Požiadajte 5 svojich priateľov alebo kolegov, aby vám dali spätnú väzbu na nápad, ktorý práve nosíte v hlave. Pýtajte si feedback na projekt, ktorému venujete svoj čas. Opýtajte sa svojho šéfa na spätnú väzbu k vášmu pracovnému výkonu.

To, čo sa dozviete od oslovených ľudí si pozorne zapisujte a starostlivo uchovajte. Rozhodnite sa, čo budete so spätnou väzbou robiť tak, aby vás posunula bližšie k vášmu cieľu.

svVaša druhá praktická úloha bude poskytnúť feedback ľuďom vôkol vás. Namiesto spŕšky nadávok, zdrvujúcej kritiky či ignorovania sa pokúste o feedback. Pomôžte si radami, ktoré sú spísané vyššie. Kontrolujte či vám podarí dodržiavať zásady prijímania a poskytovania spätnej väzby.

Verím, že dnešný blog vás posunul minimálne o krok vpred. Len si predstavte koľko cenných názorov môžete získať, keď si budete pýtať spätnú väzbu a koľko pracovných či rodinných vzťahov zachránite, keď vymeníte spätnú väzbu za kritiku.

Čo si zobrať z dnešného blogu?

– Spätná väzba nie je kritika ani chválospev
– Spätná väzba je dar
– Cieľom feedbacku je poďakovať, pochopiť, prehodnotiť a použiť
– Spätná väzba vyzerá ako sendvič, medzi dva plusy dáme jeden mínus
– Najprv dotyčného pochválte (+), potom konštruktívne popíšte čo sa vám nepáčilo (-) a na záver odporučte čo by s tým mal robiť (+)
– Požiadajte piatich svojich priateľov o feedback
– Využite spätnú väzbu namiesto kritiky

A čo sa dozviete zajtra? Zajtrajší blogpost bude konečný. Uzavrie sériu 7 článkov, ktoré vás mohli inšpirovať a ukázať vám, aké kroky potrebujete spraviť na to, aby ste dosiahli svoj cieľ. Či už ste sa pustili do neziskového nápadu, alebo rozbiehate biznis, prípadne len začínate na sebe pracovať, potrebujete vedieť ešte jednu dôležitú vec – nájsť si čas na oddych.

Okrem toho som si pre vás na zajtra pripravil aj dve špeciálne prekvapenia, takže sa máte na čo tešiť! :)

Počas tohto týždňového mini seriálu ma môžete sledovať na Facebooku, prečítať si predchádzajúce články alebo (objednať konzultáciu klik!), v ktorej vám individuálne poradím a ukážem ako rozbehnúť seba, svoj projekt či firmu.

PONDELOK: Rozbehni sa za 7 dní (klik!)
UTOROK: Obklop sa správnymi ľuďmi (klik!)
STREDA: Začni sa vzdelávať (klik!)
ŠTVRTOK: Vyber si mentora a začni podnikať (klik!)
PIATOK: Predaj sa!
SOBOTA: Zbieraj feedback a zdokonaľuj
NEDEĽA: Užívaj si

Pin It on Pinterest